آموزش کمانچه

آموزش کمانچه

کَمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر کاسه، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند.

در چند دهه اخیر، سازهای جدیدی با بهره‌گیری از سازهای زهی غربی ساخته شده‌اند که کم‌کم جای خود را در موسیقی شهری ایران باز کرده‌اند. از جمله می‌توان به ساخت انواع کمانچه آلتو و کمانچه باس اشاره کرد که همگی صدایی بم تر از کمانچه معمولی دارند. کمانچه آلتو دو و نیم پرده و کمانچه باس یک هنگام کامل (Octave) بم‌تر از کمانچه معمولی صدا می‌دهند.

در این دوره چه تکنیک‌هایی یاد می‌گیریم؟

  • فراگرفتن تکنیکهای مرتبط با سبکهای مختلف نوازندگی ساز کمانچه
  • فراگیری و اجرای صحیح قطعات موسیقی از لحاظ تیونینگ، ریتم، دینامیک، تمپو آگوگیک، سونوریته و موزیکالیته
  • فراگیری بیان موسیقیایی و اصول اجرا
  • کار بروی رپرتوار قطعات ایرانی و جهانی ساز کمانچه
  • فراگیری آداب صحنه و اجرای صحنه ای در سطح کنسرتهای داخل آکادمی
  • فراگیری شیوه تمرین ذهنی بدون ساز و اجرای خلاق در دوره های ویژه آکادمیک
آموزش کمانچه
کمانچه
آموزش کمانچه

تاریخچه کمانچه

نخستین نشانه‌های تاریخی دربارهٔ کمانچه در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری دیده شده‌است. او در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن، رباب یاد می‌کند. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بوده‌است. نخستین صدای ضبط‌شده کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد.
ساز کمانچه به همت سازمان میراث فرهنگی در آذر ماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسید.

شیوه نواختن

نوازنده در حالت نشسته پایهٔ کمانچه را روی زمین یا صندلی یا زانو قرار می‌دهد و به وسیله آرشه (در پارسی کمانه) آن را می‌نوازد. ساز در موقع اجرا کمی حول محور خود می‌چرخد و همین عمل تماس آرشه با سیم‌ها را آسان‌تر می‌کند. نوازنده ساز را به‌طور قائم در دست چپ می‌گیرد و انگشتان همان دست را روی دسته بر روی سیم‌ها می‌لغزاند و آرشه را با دست راست به روی سیم‌ها می‌کشد.

سایر دوره های آموزشی آکادمی

اساتید آموزش کمانچه اکادمی طریقت

رضا طریقت

فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، در کمانچه شاگرد اساتید مطرحی چون اردشیر کامکار و شروین مهاجر و در ویولن شاگرد اساتیدی چون مرجان قنبری مهر،ارسلان کامکار و همایون رحیمیان بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام دورهمشاوره